Website conversie-optimalisatie - deel 1 - landingspagina's
Uw website is een verleidingsinstrument. Dat wil zeggen dat uw website zo aantrekkelijk mogelijk dient te zijn om bezoekers ervan te overtuigen uw product of dienst af te nemen. Vanaf dit moment noemen we de beslissing om na een bezoek de dienst of het product af te nemen "conversie". Er is met andere woorden een beslissing genomen om verleid te worden en tot aankoop over te gaan.
Om de website zo verleidelijk mogelijk te maken zijn er een aantal belangrijke elementen die belangrijk zijn om een hogere conversie voor elkaar te krijgen. De belangrijkste zijn: lettertype(n), afbeeldingen, pagina-indeling, formulieren, call-to-actions (de bezoeker verleiden om een volgende actie op de website te ondernemen, zoals verder lezen, contact opnemen, brochure downloaden). Als u de volgende tips ten aanzien van het ontwerp van uw website overneemt, kan het bijna niet anders dan dat de conversie op uw website zal verhogen.
In delen zal ik de komende periode tips en trucks geven om de conversie te verhogen. Vandaag deel 1; "ontwerp van landingspagina's".
Ontwerp landingspagina's
Als u van uw website een echte conversie-machine wil maken, dan dient u gebruik te (gaan) maken van landingspagina's. Landingspagina's zijn pagina's waarop een product of dienst de volledige aandacht krijgt en die onmiddelijk aanzet tot een volgende stap. Om dit te bereiken, moeten landingspagina's van de site worden ontworpen op een manier die een maximale positieve gebruikerservaring realiseert door middel van het gebruik van productspecifieke navigatie, koppen, het gebruik van de call-to-actions en de esthetische vormgeving die het product of dienst maximaal uitlicht. Bekijk sites in uw eigen branche om te kijken welk soort landingspagina's gebruikt worden.
Onderstaand de 10 belangrijkste elementen ten aanzien van de landingspagina:
01Zorg op jouw landingspagina voor een duidelijk call-to-action. Een goede call-to-action bestaat uit enkele woorden, is actiegericht en heeft een opvallende en afwijkende kleur. En biedt de bezoekers niet te veel (verschillende) call-to-actions, dit werkt enkel verwarrend en bemoeilijkt het keuzeproces. Denk eraan dat de call-to-action moet uitdagen om een volgende stap te zetten.
02 Toon kort en bondig de voordelen van jouw dienst of product, bij voorkeur met bijvoorbeeld bulletpoints, graphics of vinkjes. Zorg dat jouw belangrijkste USP’s (unique selling points) altijd en overal in beeld zijn en specifiek gericht zijn op het gepresenteerde product.
03 Plaatst belangrijke informatie en de call-to-action boven de fold, het bovenste gedeelte van de landingspagina waarvoor men niet hoeft te scrollen in de browser. Plaats ook geen slideshows of grote banners op deze pagina's. Binnen één opslag moet voor de bezoeker duidelijk zijn wat je doet, wat de voordelen voor hun zijn en waarom zij dit aan moeten schaffen. Test dit ook met verschillende schermgroottes en vergeet mobiel niet!
04 Probeer in advertenties, de titel van jouw landingspagina en in de call-to-action dezelfde boodschap te verwerken. Een landingspagina met een afwijkende boodschap is verwarrend en zorgt voor een hogere bouncerate.
05 Wek vertrouwen op je landingspagina door het tonen van logo's, keurmerken, reviews, testimonials en de belangrijkste contactinformatie. Bewust of onbewust nemen bezoekers dit mee in hun besluitvorming.
06 Toon je meerdere producten op één landingspagina? Verminder dan de keuzestress door een van de producten te labelen met bijvoorbeeld de titel ‘beste koop’ of ‘best gewaardeerd’. Het menselijk brein geeft de voorkeur aan weinig keuzemogelijkheden. Help je bezoeker met kiezen!
07 Door het aanbieden van een kort en relevant conversieformulier zullen meer bezoekers van uw landingspagina converteren. Belangrijk is dat de lengte van het conversieformulier matcht met de waarde van het aanbod voor de bezoeker. Vraag alleen de meest belangrijke informatie en maak inzichtelijk waarom en hoeveel informatie bezoekers achter moeten laten.
08 Een goede landingspagina spreekt je potentiële klanten aan. Ken je klant, geef je bedrijf een gezicht en spreek je potentiële klanten persoonlijk aan. Een foto van lachende klanten of jouw team verhogen het vertrouwen van bezoekers en hiermee de conversie.
09 Schoon je landingspagina op en zorg voor zo min mogelijk afleiding. Bezoekers kunnen zich daardoor beter focussen op de belangrijkste call-to-action. Dus zorg voor voldoende rust en verwijder overbodige links en navigatie-elementen.
10 Met veel contentmanagementsystemen is het relatief eenvoudig om een a/b-test op te zetten, waarmee je vrij eenvoudig kunt achterhalen bij welke versie van je landingspagina het conversiepercentage het hoogst ligt. Maak hier gebruik van en test diverse varianten van de landingspagina.