< PreviousEen centraal punt op de school is de biblio- theek. Kinderen kunnen gratis lid worden en via school een eigen bibliotheekpas aanvragen. De kinderen maken gebruik van de leesboeken uit wisselcollecties. Ook levert de bibliotheek boe- ken rondom een bepaald thema en verzorgt de leesconsulente gastlessen op school in de di- verse groepen. Peuters en Harlekijn De samenwerking met de peuterspeelzaal krijgt de laatste jaren ook steeds meer intensiteit. De peutergroep en BSO van Hoera zit inpandig, het Kroekestöpke in het dorp. Met beide organisa- ties zorgt Harlekijn voor een goede overdracht voor de peuters die de overgang naar school maken. De peuters worden ook betrokken bij diverse schoolactiviteiten. Zo gaat groep 8 bij- voorbeeld voorlezen tijdens de Kinderboeken- week, bezoekt Sinterklaas de peuters, en wordt er gezamenlijk gebruik gemaakt van de speel- zaal en de buitenspeelplaats. De school hecht veel waarde aan een goe- de samenwerking met ouders. Zo wordt ieder schooljaar afgetrapt met startgesprekken met ouders, kind en leerkracht. Samen wordt steeds het vervolg afgestemd. Tussentijds krijgen de ouders informatie via het ouderportal, en kun- nen zij regelmatig een kijkje in de school komen nemen. Bijvoorbeeld tijdens workshops, een thema-afsluiting of uitstapjes. Hierbij mogen ze komen kijken, maar ook helpen. “ In de visie van Harlekijn staat het kind centraal. Ieder kind is uniek, met eigen talenten en onderwijsbehoeften. ” “ Team, kinderen, ouders en betrokkenen zorgen samen voor een veilige omgeving waarin iedereen zich geaccepteerd, gewaardeerd en geborgen voelt. ” 300495 - 652222 www.spieringssloopwerken.nl Risseweg 7, Weert | 06 – 11 21 55 97 www.gebruiktebouwmaterialenweert.nl Bent u op zoek naar een sloopwerken specialist? Dan bent u bij Spierings Sloopwerken aan het juiste adres! Van uitgebreide totaalsloop werkzaamheden tot en met precisie renovatie sloopwerken. Bij Spierings Sloopwerken weet u zeker dat u aan het juiste adres bent. Door onze jarenlange ervaring durven wij ieder project aan en realiseren wij hét gewenste resultaat. Wij zorgen voor géén zorgen! Boilers en CV-ketels | Dakbedekking | Deuren | Electra Hekwerk | Hout | Isolatie | Kachel’s | Keukens Looprooster | Metaal | Metselstenen | Meubilair Plaatmateriaal | Ramen | Sanitair | Trappen | Tuin Veiligheids producten | Verlichting | Vintage | Vloeren Verwarming en Radiatoren | Wand en plafond bekleding 31Een jenaplanschool verzorgt onderwijs in de geest van de pedagoog Peter Petersen, de grondlegger van het jenaplanonderwijs. De Klink wil een leef- en werkgemeenschap zijn voor kinderen, ouders en stamgroepleiders, samen met partners HOERA Kindercentra en Bibliocenter. Kinderen leren het beste en het meeste van de wereld om hen heen. Het verkennen, ontdekken, ondernemen en on- derzoeken van die wereld is daarbij wezenlijk. Daarom zet De Klink technieken als presenteren, reflecteren en creëren in, om alles wat er geleerd en beleefd wordt te delen met anderen. Verschillen respecteren Het jenaplanonderwijs werkt vanuit een pedago- gisch concept. Niet de leerstof, maar het kind staat centraal. Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich op geheel eigen wijze. Het heeft eigen unieke talen- ten en een eigen leerstijl. Het jenaplanonderwijs wil dit unieke van ieder kind benadrukken en dat de ruimte geven. Kinderen mógen verschillend zijn. Zij leren niet alleen van verschillen, maar leren deze verschillen ook respecteren. Bij De Klink leren kinderen met elkaar samen te werken. Dat is een belangrijke vaardigheid om in onze maatschappij te kunnen functioneren. Alle stamgroepen worden gemengd in leeftijd samengesteld, om het leren van en zorgen voor elkaar te stimuleren. De stamgroepleiders wer- ken samen aan het onderwijs, ze helpen elkaar en leren van elkaar. Ook samenwerking met de ouders speelt hierbij een belangrijke rol: goe- de communicatie, wederzijds respect en het betrekken van ouders bij diverse activiteiten, schoolontwikkelingen en beleid, draagt bij aan een optimale ontwikkeling van de kinderen. Om die reden is de jenaplanschool een school waar kinderen leren samenleven. De school waar je leert samenleven Hoewel het twintigjarig bestaan van Spolt al reden genoeg is voor een feestje, viert De Klink er eentje extra. Het Jenaplanonderwijs bestaat namelijk al bijna vijftig jaar in Grathem. Iets om trots op te zijn. OVER DE SCHOOL Jenaplanschool de Klink SCHOOL 32Vieren Samen vieren is één van de vier basisactiviteiten van de school, naast het samen spreken, samen spelen en samen werken. Vierin- gen zijn vooral bedoeld om te laten zien wat er als stamgroep is gedaan, geleerd en ontdekt. Zo wordt de opgeda- ne kennis, maar ook de vaardigheden en houding met de andere stamgroepen en ouders gedeeld. Bij vieringen krijgen kinderen veel kansen om te leren presenteren. Denk hierbij aan themapresen- taties, maar ook drama-, dans- en muziekactivitei- ten. In gesprekken met kinderen gaat het al gauw over deze vieringen, vaak een beleving en erva- ring die iedereen bijblijft. Gehoord van kinderen: “Een viering maakt mij gelukkig”, “Het is fijn dat iedereen meedoet” en “Yes, we hebben weer een weekaf- sluiting”. Vieringen zijn momenten van betekenis in het (school)leven en vormen een waardevolle herinnering. Momenten van betekenis Ook bij De Klink is vieren erg belangrijk. Niet alleen omdat het feestelijk is, maar ook omdat vieren dus een wezenlijk onderdeel is van het onderwijs. “ Niet de leerstof, maar het kind staat centraal. Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich op geheel eigen wijze. Het heeft eigen unieke talenten en een eigen leerstijl. Het jenaplanonderwijs wil dit unieke van ieder kind benadrukken en dat de ruimte geven. ” 33In het jaar zijn het vaste momenten die voor iedereen herkenbaar zijn. Steeds terugkerende momenten waarop De Klink als school geza- menlijk viert, samen hun gezamen- lijkheid beleeft. Zo kent de school bijvoorbeeld de weekviering en eerst schooldagviering, maar ook de sinterklaas-, kerst- en paas- viering. Daarnaast zijn er de bin- dings- en stamgroepavonden, en het eindfeest, die allemaal samen met kinderen en ouders worden gevierd. Kwaliteitskenmerken Er zijn zes kwaliteitskenmerken waaraan een jenaplanschool te herkennen is. Deze kenmer- ken vormen uitgangspunten voor de verbete- ring cq. verandering van het onderwijs. ´ Een jenaplanschool is ervaringsgericht. ´ Een jenaplanschool is ontwikkelingsgericht. ´ Een jenaplanschool is coöperatief. ´ Een jenaplanschool is wereldoriënterend. ´ Een jenaplanschool is kritisch. ´ Een jenaplanschool is zinzoekend. 3435Peggy van Rooij HR-adviseur Hoe lang werk je al voor SPOLT? Ruim zes jaar. Wat houdt je functie precies in? Ik werk aan bovenschools HR-werk: ik draag bij aan strategisch overleg, bied bestuursondersteu- ning, houd me bezig met werving en selectie, aan ziekteverzuim – en het terugdringen / voorkomen daarvan – én het uitzetten van beleid. Waarom SPOLT? Het klikte eigenlijk vanaf dag een al tussen mij en SPOLT. Het is een erg mensgerichte organisatie, dat spreekt me heel erg aan. Er wordt echt geke- ken naar de mens achter de leraar: wat is er no- dig om zijn/haar werk goed te kunnen uitvoeren? Daarnaast staat goed werkgeverschap centraal. Er wordt geïnvesteerd in manieren om het werk voor de medewerkers uitdagend te houden, bijvoor- beeld door coaching en opleidingen. Wat maakt je goed in je werk? Ik hoor wel eens terug dat ik duidelijk ben, en mijn afspraken nakom, maar de mens achter de casus nooit uit het oog verlies. Ik denk dat dat mijn kracht is. Ik ben dan ook trots als ik in alledaagse zaken merk dat het goed gaat: wanneer iemand goed be- geleid is en een traject positief afsluit, dan ben ik blij. Waar ben je nog meer trots op? Ik heb in de afgelopen zes jaar de arbeidsmarkt zien veranderen; toen ik hier begon was het geen probleem om nieuwe collega’s te vinden. Hoe an- ders is dat nu? Daar hebben we de laatste jaren werk van gemaakt, met onze ‘mobiliteitsrondes’. We beginnen nu veel eerder aan onze werving en selectie voor het volgende schooljaar, en zijn daarin veel concreter. Dat werpt zijn vruchten af. Is er iets waarvoor je meer aandacht wilt vra- gen op HR-gebied? Ik hoop dat mensen weten dat ze altijd kunnen aankloppen bij ons, of het nu is om mee te kijken naar hun ambities en wat daarin mogelijk is, of voor coaching en begeleiding. Dat kan zijn als het niet helemaal loopt zoals het moet, maar ook wanneer iemand zich wil ontwikkelen. Wat zijn je ambities nog bij SPOLT? Ik wil vooral beleid blijven uitzetten. Zo ga ik het verzuim en het werving- en selectiebeleid opnieuw aanpassen. We werken nu ook aan beleid rondom de werkkos- tenregeling (WKR). Daar is inmiddels een vitaliteits- budget uit voortgekomen dat medewerkers naar keuze kunnen inzetten, rondom sport en activiteit. INTERVIEW 36Ralf Maes manager facilitair INTERVIEW Hoe lang werk je al voor SPOLT? Ik werk hier nu zes jaar, sinds 2017. Ik ben ooit begonnen als zzp- er voor een opdracht van twee dagen per week, dat werden er geleidelijk aan drie en daarna vier. Uiteindelijk werden dat er vijf, en ergens tussendoor ben ik van zelfstandige overgestapt naar een dienstverband. Inmiddels werk ik dus fulltime voor zowel SPOLT als HOERA Kinderopvang. Wat houdt je functie precies in? Met ons facilitaire team zorgen we dat het primaire proces opti- maal functioneert. Dat wil zeggen dat we de veiligheid van de ge- bouwen waarborgen, contracten onderhouden, het binnenklimaat regelen, zorgen dat de keuringen op orde zijn en kleine werkzaam- heden uitvoeren. Daar hoort veel projectmanagement bij, ook voor ver- en nieuwbouwtrajecten. Wat maakt je zo goed in je werk? Ik hou van regelen en organiseren, daar kan ik helemaal in op gaan. En dat moet ook wel voor deze job. Ik hou van een duidelijk tra- ject, met een kop en een staart. Daarvoor zit ik hier wel goed. Wat vind je er zo leuk aan? Nou, je doet het nooit voor ie- deréén goed, maar er is altijd wel zichtbare verbetering: een mooi resultaat van je werk. We wor- den dan ook vaak pas ingescha- keld als er iets niet goed gaat of kapot is (lacht). Daarnaast werk ik graag met mensen, en dat is in deze rol ook erg belangrijk. Ik ga bij zoveel mogelijk partijen in- formatie ophalen om zo tot het beste resultaat te komen. Met veel plezier dus. Waar ben je trots op? Op ons technische team! Onze conciërges hebben inmiddels verschillende opleidingen ge- volgd, VCA, BBMI, VOP en het keuren van speeltoestellen. Zo loopt het primaire proces veel meer gestroomlijnd, aangezien hun kennis en kunde nu een stuk is uitgebreid. Daar hebben we bewust op ingezet en pluk- ken we nu de vruchten van. Wat zouden je collega’s nóóit raden over jou? Ik ben heel erg geïnteresseerd in psychologie. Ik lees er veel over: van NLP tot een cursus beeldtaal en alles daartussenin. Welk product of welke dienst van SPOLT vind je dat iedereen moet kennen? En waarom? Nou, ik zou wel graag zien dat we wat meer centraal gaan inkopen. Nu gebeurt dat nog te vaak per school, terwijl het ook in bulk kan. We hebben er de middelen voor. Wat hoop je nog te bereiken bij SPOLT? Ik ben tevreden, ik hoop dat het zo blijft gaan zoals het gaat. Als ik iets móet noemen, dan zou ik eventueel wel nog wat meer willen leren over psychologie en de omgang met verschillen- de mensen. 37Groeien gebeurt bij De Verrekijker samen in een leer- en leefgemeenschap samen met partners HOERA Kindercentra en Bibliocenter. In hun han- delen staan de vijf kernwaarden – welbevinden, betrokkenheid, verbondenheid, betekenis en ver- antwoordelijkheid – steeds centraal. Ze zijn her- kenbaar, zichtbaar en voelbaar in de school, zowel voor kinderen en ouders als leerkrachten. De vijf kernwaarden vormen de visie van De Ver- rekijker. Het onderwijs is er om de kinderen voor te bereiden op deelname aan de samenleving. Daarvoor is betrokkenheid bij de inhoud van de lessen heel belangrijk. Kennis en vaardigheden zijn essentieel voor de persoonsvorming van de kinderen. Pedagogisch partnerschap Voor een optimale ontwikkeling is er voldoen- de betrokkenheid, nieuwsgierigheid en moti- vatie nodig. Maar om tot intrinsieke motivatie te komen, zijn drie basisbehoeften onmisbaar: competentie, autonomie en verbondenheid. In dit proces worden bij De Verrekijker alle betrok- ken partijen gezien als serieuze partner. Ouder- betrokkenheid wordt dan ook vooral gezien als pedagogisch partnerschap. Alle partijen leveren een zelfde inspanning voor de ontwikkeling van het kind, rekening houdend met de kwaliteiten en talenten van ieder individu. Want geen kind is hetzelfde. Kinderen leren niet hetzelfde en ontwikkelen zich niet op dezelfde manier. Het onderwijsaanbod wordt bepaald door de behoeften, de motivatie, het niveau, het tempo en het ontwikkelingspatroon van het kind. Het onderwijs bij De Verrekijker wordt zo ingericht dat ieder kind zonder onderbreking zijn eigen ontwikkeling kan doorlopen. Waar je groeit door te beleven De Verrekijker is een school in Ell voor ontwikkelingsgericht onderwijs. Want ieder kind doet ertoe, en groeit op eigen wijze binnen zijn of haar ontwikkeling. OVER DE SCHOOL Basisschool De Verrekijker SCHOOL 38Thema’s Ontwikkelingsgericht onder- wijs zorgt voor vakoverstijgen- de en samenhangende activi- teiten, met behulp van thema’s. Samen met de kinderen wordt een thema opgebouwd. De jongste kin- deren komen vanuit het spel tot leren. Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat kinderen daadwerkelijk met elkaar kunnen spelen in situa- ties en in hoeken die voor hen van betekenis zijn. Zo kunnen ze op onderzoek uit gaan en met el- kaar spelen en praten over verschillende onder- werpen. De leerkracht zorgt voor een gedegen aanbod en passende begeleiding. Bij de kin- deren in de groepen 4 tot en met 8 van De Verrekij- ker ligt de focus op het vraaggestuurd onderzoekend leren: de kinderen ontwikkelen een kri- tische en onderzoekende houding. Vanuit een natuurlijke nieuwsgierigheid bij een gezamen- lijk thema formuleren zij hun eigen leervragen. Individueel of in groepjes gaan ze op zoek naar de antwoorden op hun vragen. Hierbij gaan ze onderzoekend, doelgericht en kritisch te werk. “ Voor een optimale ontwikkeling is er voldoende betrokkenheid, nieuwsgierigheid en motivatie nodig. Maar om tot intrinsieke motivatie te komen, zijn drie basisbehoeften onmisbaar: competentie, autonomie en verbondenheid. ” 39Next >